SFATURI UTILE

Sfaturi tehnice Anvelope

Pastrarea presiunii adecvate in anvelope optimizeaza consumul de combustibil, confera stabilitate autoturismului si prelungeste durata de viata a anvelopei in sine.
La temperature care scad sub 7 grade C sunt recomandate anvelopele de iarna special concepute pentru sezonul rece. Acestea isi mentin flexibilitatea si ofera o eficienta sporita, diminuand in acest mod riscul de derapaje necontrolate.
Folositi intotdeauna dimensiunea recomandata de producatorul autoturismului, respectand inclusiv indicii de viteza si greutate.
Nu este indicata folosirea pneurilor diferite pe aceeasi axa, recomandat fiind ca toate cele 4 anvelope sa fie identice.
Anvelopele imbatranite pierd din aderenta si elasticitate marind automat distanta de franare a autovehiculului
Anvelopele sunt dotate cu indicatori de uzura. O adancime mai mica de 2 mm indica faptul ca pneul trebuie schimbat urgent, iar de la 4mm in jos pneurile nu mai ruleaza la performante maxime.

Daca doriti schimbarea dimensiunilor jantelor si anvelopelor autovehiculului, alegerea dimensiunilor se face astfel incat diametrul rotii (janta + anvelopa) sa ramana neschimbat sau sa se modifice foarte putin. Acest lucru este important pentru a nu afecta siguranta rularii, pentru a evita situatia in care rotile ating aripile masinii si pentru a pastra cat mai corecte indicatiile vitezometrului de la bord.
De exemplu masina este echipata cu jante 16” si anvelope cu dimensiuni 205/55 R16 si doriti montarea unor jante 17″. In acest caz dimensiunile corecte vor fi 225/45 R17.
Va rog sa accesati http://www.tyresave.co.uk/tyresiz2.html pentru a calcula corespondentele intre diferite dimensiuni.
Este bine sa verificati dimensiunile recomandate de producator si oferite ca echipare originala. Acestea sunt de obicei trecute intr-un tabel din manualul de utilizare/cartea tehnica a masinii impreuna cu presiunile de umflare aferente fiecarei dimensiuni si tip de utilizare (normala/autostr ada sau incarcare maxima).
Ca si regula, la schimbarea dimensiunilor jantelor si an v elopelor seva schimba si presiunea de umflare. An v elopele cu flanc mai jos, montate pe jante de dimensiuni mai mari decat cele initiale, au ne v oie de o presiune de aer mai ridicata pentru a sustine greutatea masinii si pentru a nu se deforma excesi v la denivelari si gropi. Lipsa presiunii corespunzatoare poate duce la zgarierea si distrugerea prematura a jantelor sau chiar la accidente.

Iata cateva elemente definitorii pentru anvelopele pe care le utilizam zilnic:
• Latime In cazul unei anvelope 205/55R16 – ‘205’ este latimea anvelopei in mm.
• Proportia dimensiunilor Raportul dintre inaltimea flancului si latimea benzii de rulare exprimat in procente; de exemplu pentru 205/55R16 proportia dimensiunilor este ’55’. Inaltimea flancului este de 55% din 205 mm.
• Dimensiunea rotii (jantei) Diametrul real al jantei. Acesta se masoara de obicei in inci; de exemplu 205/55 R16 unde ’16’ este dimensiunea jantei.
• Anvelope de iarna Anvelope create special pentru a fi utilizate la temperaturi mai mici de 7 grade Celsius cu componente care isi pastreaza proprietatile la temperaturi mai scazute si cu lamele multiple (sau crestaturi) pentru o aderenta mai mare pe drumurile alunecoase
• Anvelope pentru toate anotimpurile (allseason) Anvelope create pentru a fi utilizate pe durata intregului an spre deosebire de anvelopele de vara si de iarna. Denumite si allseason, sunt un compromis intre aderenta la rece a an v elopelor de iarna si rezistenta la uzura la cald a anv elopelor de vara
• Asimetrica Anvelopa la care profilele benzii de rulare difera de la o parte a benzii de rulare la alta, adica nu sunt simetrice. Anvelopele asimetrice trebuie montate cu flancul exterior pe partea exterioara a rotii.

Sfaturi tehnice Uleiuri

Regula de baza in alegerea unui tip de ulei este utilizarea normelor recomandate de fiecare producator. La motoarele de ultima generatie producatorii de autovehicule recomanda norme special indeplinite de marii producatori: Mobil, Castrol, Aral,..etc, in acest sens important de urmarit este tipul de ulei pe care trebuie sa il folosim si nu marca sau brandul care este ales de fiecare in parte
In cazurile in care producatorii nu recomanda norme special indicate sunt uleiurile de ultima generatie sintetice sau full sintetice, care datorita tehnologiei avansate asigura ungere si transfer termic pe o plaja mai larga de temperatura si turatii, iar proprietatile de lubrifiere se pastreaza pe un interval mai mare de kilometrii.
Intervale de schimb sunt deasemenea recomandate de producatorii de automobile si uleiuri in functie de tipurile de motoare, de utilizarea lor, de climatul in care sunt utilizate.
In practica uleiurile minerale sunt utilizate pe o plaja de 5-8 mii km, cele semisintetice 8-10 mii km, cele full sintetice pe o plaja intre 10-15 mii km, iar cele long life intre 15-20 mii km.
Trebuie tinut cont ca la autoturismele sau autoutilitarele folosite intr-un mediu mai solicitant (distributie, taximetrie, scoala de soferi, etc..) intrervalul de schimb al uleiului de motor trebuie redus cu 20-30%.
Pentru orice informatii legate de alegerea unui tip de ulei va asteptam la sediile noastre din bd. Oituz si Calea Brasovului, unde specialistii nostri va pot sfatui in acest sens

Sfaturi tehnice Acumulatori

Se recomanda utilizarea acumulatorilor indicati de constructori; folosirea unui accumulator cu performante sub necesitati duce la suprasolicitarea acestuia, deasemenea folosirea unui accumulator mai mare nu este recomandata deoarece acesta din urma nu va fi niciodata incarcat de alternatorul autovehiculului la capacitate maxima.
Intretinerea consta, in cazul acumulatorilor clasici, in completarea cu apa distilata pana la nivelul indicat pe accumulator, atunci cand acesta scade.

Sfaturi tehnice Motor Diesel

Pentru a evita exploatarea defectuoasa a motorului cu aprindere prin compresie este necesar ca operatiunile de pornire, functionare si oprire sa fie realizate corect. De asemenea, este recomandabil ca intretinerea sa fie realizata regulat si in conformitate cu indicatiile producatorului. In masura in care sunt respectate aceste reguli, motorul va parcurge foarte multi kilometri fara probleme de fiabilitate sau reparatii majore.

In ceea ce priveste pornirea motorului Diesel, aceasta prezinta particularitati in functie de anotimp. Vara este recomandata procedura urmatoare: va fi apasata pedala de ambreiaj, se cupleaza contactul si, dupa stingerea martorilor luminosi, se va actiona demarorul. Bujiile incandescente nu actioneaza la temperaturi mai mari de 15-20 grade Celsius, astfel incat martorul lor nu va lumina sau va lumina un interval foarte scurt, fara ca aceasta sa indice un defect. La interval scurt de la pornirea motorului (1-3 minute) masina poate fi pusa in miscare. Nu este necesara stationarea indelungata in regim de relanti.
In perioada de iarna secventa de pornire recomandata se prezinta astfel: va fi apasata pedala de ambreiaj, se cupleaza contactul si, dupa stingerea martorilor luminosi si a indicatorului bujiilor incandescente, se va actiona demarorul. Perioada de timp in care actioneaza bujiile incandescente este determinata de temperatura exterioara, fiind cu atat mai lunga cu cat temperatura este mai scazuta. Trebuie sa tinem cont si de faptul ca masa masiva a metalului blocului motor absoarbe caldura si ingreuneaza aprinderea. Nu uitati sa opriti consumatorii inutili atunci cand porniti motorul – lumini, degivrare, unitate audio,etc
In situatia in care sunteti posesorul unui autoturism echipat cu motor Diesel este bine sa nu neglijati verificarea de iarna, urmand sa aveti in vedere, printre altele: starea acumulatorului, functionarea bujiilor incandescente etc. De asemenea, este necesar sa utilizati combustibil special, de iarna, astfel incat sa fie prevenita formarea cristalelor in filtre, acestea impiedicand alimentarea corecta a motorului.
Odata pornit motorul, plecati cu masina intr-un interval de 1-3 minute. Functionarea indelungata in regim de relanti sau turarea nejustificata cu masina stationata vor produce efecte negative asupra propulsorului. In masura in care ati inceput deplasarea, pe cat posibil, incercati sa nu turati brusc sau excesiv motorul si sa mentineti turatia in intervalul 2.000 – 2.500 rotatii pe minut pana la atingerea temperaturii optime de functionare. Ulterior, se recomanda utilizarea regimului de turatie indicat de catre producator.

Utilizarea cotidiana a unui motor Diesel implica, la randul ei, particularitati. Este necesar sa tinem cont de recomandarile producatorilor in ceea ce priveste regimul de turatie. De asemenea, trebuiesc avute in vedere doua aspecte: turatia la care motorul lucreaza in regim de cuplu maxim, in acest interval fiind obtinut un raspuns prompt la apasarea pedalei de acceleratie si turatia de la care turbina incepe sa isi faca simtita prezenta. Pe toata durata de functionare a motorului turbina este actionata dar este resimtita (supraalimenteaza) doar intr-un interval de turatie.
Subturarea, respectiv utilizarea frecventa a unui regim de turatie mai mic decat cel de cuplu maxim va determina depuneri de funingine pe paletii turbinei, dezechilibrand ansamblul. Ca urmare, turbina poate ceda.
O alta situatie nociva pentru turbina este fenomenul cunoscut sub denumirea de “surge”. Acesta apare atunci cand motorul este subturat (1.000 – 1.700 rpm), turbina nu se afla in zona de lucru si pedala de acceleratie este apasata la maxim. Rezultatul va fi ca motorul primeste, prin supraalimentare, mai mult aer decat poate utiliza in acel moment. Surplusul de aer din admisie se va intoarce catre turbina afectand palele si axul, distrugerea turbinei devenind doar o problema de timp.

In masura in care deplasarea a presupus utilizarea unor regimuri de turatie ridicate (rulaj pe autostrada) sau a inclus opriri-porniri frecvente (trafic urban aglomerat) este bine ca oprirea motorului sa nu se faca imediat. De fiecare data cand supunem turbina la o incalzire accentuata, respectiv lucreaza in plina sarcina (o turbina atinge 5000 rpm la relanti si 160.000 – 170.000 rpm in sarcina maxima) ea trebuie racita gradual. Aceasta inseamna ca motorul sa fie lasat in relanti un interval de 1-3 minute dupa ajungerea la destinatie, astfel turbina fiind racita uniform de catre gazele de esapament si realizandu-se ungerea pentru urmatoarea pornire. Astfel turbina nu va suferi deteriorari si va putea functiona corect o perioada indelungata.

In ceea ce priveste intretinerea, este bine sa fie respectate cu strictete intervalele de service specificate de producator, folosindu-se consumabile adecvate si ulei de calitate. O atentie deosebita ar trebui acordata filtrului de aer. In masura in care acesta este incarcat cu praf, motorul nu primeste suficient aer si nu va putea furniza aceeasi putere. Ca urmare, vom tura mai mult motorul iar porii filtrului de aer se vor mari pentru a lasa aerul sa treaca. O data cu acesta insa va fi introdus in motor si praf care, pe de o parte are efect abraziv si, pe de alte parte, in combinatie cu vaporii de ulei, se depune pe conducte. Astfel vor fi produse uzuri premature ale pieselor si obturari ale circuitelor de admisie.
Din acelasi motiv nu este recomandata suflarea cu presiune a filtrului de aer ci, mai curand, aspirarea. Prin suflarea cu presiune se vor mari porii filtrului de aer si praful va ajunge mai usor in motor
Filtrul de motorina este un alt consumabil important, intrucat o calitate slaba a acestuia poate determina deteriorarea pompei de injectie, costurile de reparatie fiind considerabile.
Uleiul folosit trebuie sa respecte specificatiile producatorului si sa aiba calitate corespunzatoare, astfel incat ungerea sa fie realizata in conditii optime.

Nu in ultimul rand, este recomandat sa utilizati combustibil Diesel de calitate, procurat de la statii de alimentare ale retelelor de distributie nationale. Incercati sa evitati statiile de alimentare anonime si nu utilizati combustibil provenit din alte surse (camioane, locomotive) intrucat efectele pe termen lung asupra propulsorului pot fi extrem de nocive.